Wednesday, September 21, 2016

Herfstbladeren / Fall leaves

Mijn tuin ligt al weken vol met afgevallen bladeren, dus kan ik ze ook wel alvast in het klein gaan maken :)

Na wat zoeken vond ik de gewenste ponsen bij Hennie's Hobbyhoek. Leuk prijsje en goede service, de volgende dag had ik ze al in huis en kon ik aan de slag.

Ik heb echte bladeren gebruikt om te ponsen. Vooral de wat grotere bladeren met verschillende kleuren werkten fijn.

Miniature leaves made from real ones.

Right: without coating. Left: with clear nailpolish (too glossy imo).
Middle: with a matte varnish the leaves kept their colours and still looked natural. 
I like those the best.

Na het ponsen wat geëxperimenteerd mbt de houdbaarheid van de mini-blaadjes. Op de onderste foto's zie je aan de rechterkant de naturel bladeren zoals ze er na een dag uitzagen. Heel authentiek; ze krullen aan de randen om, worden droger en verkleuren ook wat. Een snelle manier om eenmalig wat herfstbladeren aan een tafereeltje toe te voegen imo.
Aan de linkerkant het resultaat als je ze met glanzende (nagel)lak bewerkt. De kleuren worden dieper, de blaadjes verkrullen nauwelijks, maar ze zijn wel steviger. Goed voor de lange termijn, maar ik vond ze er iets te nep uitzien.
Het meest tevreden was ik over de laatste manier; een laagje matte vernis (Home Deco Varnish van de Action). De blaadjes verkrullen toch een klein beetje, houden beter hun kleur en zijn toch iets minder kwetsbaar dan de onbewerkte blaadjes.
Natuurlijk is het afwachten hoe ze er over een maand uitziet, maar voorlopig ga ik op deze manier verder. Het is ook een fijn werkje om tussendoor te doen of 's avonds bij de tv :)

2 comments:

  1. Very realistic effect, the colours are perfect for autumn too!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks, Kim! Sorry I didn't translate more, but I think it's pretty obvious how it's done anyway ;)

      Delete