Tuesday, March 29, 2016

Een lotusbloem van Fimo



Voor deze eerste poging om iets van Fimoklei te maken, had ik de hulp van een duidelijke Youtube tutorial van Maive Ferrando.
Pietje precies als ik ben, had ik me goed voorbereid; alle materialen die ik nodig had, en ook die ik niet nodig zou hebben, lagen allemaal klaar. De laptop met de tutorial stond er naast, smarthphone om foto's te maken lag paraat en als laatste had ik ook een föhn gehaald.
Ik vind Fimo best lastig te kneden (die van mij tenminste) en één van de tips om ze wat soepeler te maken, was met een föhn. Leek me handiger en veiliger dan in de magnetron en het bleek goed te werken.


Bij gebrek aan een glazen plaat heb ik wel de schaal uit de magnetron gebruikt om op te werken en dat ging prima. Verder had ik vooral getekend hoe groot de (bloem)blaadjes ongeveer moesten worden en dat lag onder het glas zodat ik steeds een vergelijking had tijdens het kleien;


Eerst de grote bladeren gemaakt, volgens de tutorial. Het werken met die twee tools werkte ongeveer even goed als het eten van chinees met stokjes, maar alles went :)



Het stuk voor stuk uitsnijden van de bloemblaadjes leek me handiger kunnen. Bij gebrek aan een blikje om tot malletje om te vormen, heb ik een koordkapje gebruikt dat ik had liggen. Met een tangetje voorzichtig iets ovaal geknepen en het bleek precies de juiste grootte te zijn die ik vooraf getekend had.
Vijftien blaadjes per bloem had ik op deze manier snel en makkelijk.


Na het platdrukken van de blaadjes heb ik ze gekleurd met een beetje verdunde acrylverf, Crimson Red. Eigenlijk vond ik ze wat rood uitgevallen, maar dat bleek geen probleem omdat de geverfde kant naar onderen kwam. 
De eerste (onderste) 'laag' heeft 6 blaadjes die daarna ook aangestipt worden met de verf. De tweede laag heeft vijf blaadjes en de laatste laag heeft er vier. De blaadjes worden in het midden steeds op elkaar gelegd en aangedrukt met de tool.


Na de drie lagen met bloemblaadjes te hebben gemaakt kun je mbv de tools de blaadjes nog wat meer vormen. De blaadjes van een lotusbloem staan iets naar binnen gevouwen. Ook kun je nog zo nodig wat bij stippen met te verf. Het hart van de bloem is naar het voorbeeld in de tutorial gemaakt. Alleen heb ik gewoon een restje roze ipv gele klei gebruikt en dat met okergeel geverfd. Als de lotusbloem naar tevredenheid op/tussen de groene bladeren ligt, kan het gebakken worden.
Omdat ik daar ook nog mijn draai in moet vinden, ben ik rustig aan begonnen en heb telkens tien minuten gebakken op ca 135 graden Celsius. Ik vermoed dat het er uiteindelijk wel een uur in heeft gezeten, maar ik had hier gelezen dat je zelden te lang, maar wel te warm kunt bakken :)
Na het afkoelen hebben ze een vernislaagje gekregen.
Eentje heb ik zelf gehouden en voor de andere heb ik een vijvertje gemaakt om in de mini Zen Garden te plaatsen die ik beschreef in deze blog.


2 comments:

  1. Goed gedaan hoor, mooie beschrijving, dat nodigt uit... haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dank je, Jolinda!
      Ja, ik dacht zelfs als beginner kan ik misschien nog wel wat tips kwijt voor mede-beginners ;)
      En nu ben ik hopelijk gelijk over m'n Fimo-angst heen hihi

      Delete